Temel Fotografi Dersleri

TFD07 – Fotoğraflarda İlgi Merkezi Nedir, Neye Yarar?

Fotoğrafçılık serüvenine yeni başlayanların sürekli işitmekten ve okumaktan kaçamadıkları bir terimdir kompozisyon. Tanımı ne olursa olsun, kompozisyon sonuçta görsel beğeniyi belirleyen en önemli unsurdur. Teknik açıdan süper fotoğraflanmış güzel bir konu da olsa eğer ilgi çekmiyorsa, büyük ihtimalle kompozisyondan kaybediyordur.

Diğer sanat dallarında olduğu gibi, iyi fotoğraf için de temel bir takım bilgilere sahip olmak zorunludur. Fotoğrafı yalnızca bir belgeleme aracı olarak değil, sanat boyutuyla da uygulamak isteyenlerin bu bilgileri göz ardı etmemesi gerekir.

İyi kompozisyonun amacı

İyi kompozisyonun amacı bir anlam ve güzellik yaratmaktır. Anlamı, görüntünün bize ilettiği gerisindeki hikâye anlatır. Beynimizin güzellik ve anlam verme algısına göre, fotoğrafımızın çerçevesine yerleştireceğimiz görüntüleri düzenlemeyi öğrenebiliriz. Zira fotoğrafta kompozisyonun öğrenilebilir ve öğretilebilir ilke ve esasları sözkonusudur. Bu kurallar genellikle diğer görsel sanat dallarında da bilinen ve uygulanan kurallardır.

Bunlardan birisin şimdi çok basit bir örnek üzerinde görelim. Aşağıdaki fotoğraflara bakın ve şu sorunun yanıtını arayın:

Saklıkent’te karla kaplı bir yamaç, daha doğrusu kayak pisti

Alttaki neden anlamlı, iş yapar bir fotoğraf iken üstteki iş yapmaz bir fotoğraf?

Aynı yamaç üzerinde bu kez ilgimizi çeken bir kayakçı görüyoruz

Yanıt, ilgi merkezi. Alttaki fotoğrafta aynı karlı yamaç görüntüsü üzerinde bir kayakçı görüyorsunuz. İşte o kayakçı fotoğrafta bir ilgi merkezi oluşturuyor. Fotoğrafta kompozisyonun en önemli unsurlarından biri ilgi merkezidir. İlgi merkezi, fotoğrafın tamamına anlam kazandırabilir. Burada olduğu gibi bir sporcu da olabilir, mimari bir yapı, bir tekne, bir kuş veya başka bir şey de olabilir.

Bazı sanatçıların fotoğraflarını incelediğinizde, ilgi merkezine sahip olmayan fotoğraflar çekmediklerine tanık olabilirsiniz.

Fotoğrafta ilgi merkezinin özellikleri ve önemi

İlgi merkezi, kompozisyonda diğerlerine göre ölçü, değer, renk, doku bakımından üstünlük sağlayan ögedir. İzleyicinin dikkatini çekerek görsel heyecan uyandıran kısımdır. İlgi merkezi, fotoğraf çerçeveniz içerisinde bakışınızın çekildiği ve durduğu dinlenme noktasıdır. Gezinen gözünüzün buluştuğu öge, sabitlendiği yerdir. Bu yüzden ilgi merkezini sanki demir atılan bir yer, referans veya dayanak noktası gibi düşünebiliriz.

İlgi merkezi, fotoğraf üzerinde izleyicinin bakışının amaçsızca gezinmesini önler. Fotoğrafta neyin görülmesi istendiği konusundaki belirsizliği ortadan kaldırır. İlgi merkezi, dikkatlerin konu üzerinde toplanmasını sağlayarak fotoğrafın ifade gücünü artırır. Görüntünün bir bütün olarak anlamını güçlendirir, yorumlanmasını mümkün kılar. Aynı zamanda neye odaklanmamız gerektiği konusunda dikkatimizi yönlendirir.

İlgi merkezi fotoğrafa nasıl yerleştirilmeli?

İlgi merkezinin ön plana çıkarılması ve belirgin bir yapıya sahip olması için özellikle arka plandan ayrıştırılması sağlanmalıdır. Konuya destek verecek başka unsurlar varsa bunlar dikkati dağıtmayacak şekilde daha zayıf değerlere sahip olmalıdır.

İlgi merkezinin, kadrajın tam ortasına yerleştirilmesi gerekmez. Bu genel olarak yeni başlayanların fotoğraf çekerken yaptığı önemli bir hatadır. İlgi merkezinin ortalandığı fotoğraflar daha az hareketli ve çok daha az dikkat çekici olurlar. Bunun önüne geçmek için, üçte bir kuralı en etkin çıkış yoludur. Üçtebir kuralını nasıl uygulayabileceğinizi buraya tıklayarak okuyabilirsiniz. Diğer adıyla altın noktalar iyi bir kompozisyonda ilgi merkezinin yerleşeceği en doğru yerleri gösterirler.

İş yapmaz bir fotoğraf

Stokholm yakınlarında, karşı kıyıdan çekilmiş ormanlık sahil. İş yapmaz bir kompozisyon.

Sonuç

İlgi merkezi, kompozisyon konusunda öğrenebileceğiniz birçok konudan yalnızca biri. O halde şimdi biliyoruz ki daha iyi fotoğraflar çekmek için bu şekilde öğrenmemiz ve uygulamamız gereken temel kompozisyon kuralları sözkonusu. Bazı fotoğrafçılar kompozisyon kurallarının öğrenilmesine gerek olmadığını, herkesin kamerasını doğrultup istediği gibi fotoğraf çekebileceğini savunurken, bazı fotoğrafçılar da belli kurallara uyulması gerekliliğinden söz ederler. Kuralların işleyip işlemediğini kendiniz uyguladıkça görebilirsiniz, ancak unutmayalım ki kuralların çoğu sadece yol göstericidir ve sıkı sıkıya uyulması gerekmeyebilir.

İş yapar bir fotoğraf

Aynı yerden elde edilmiş ve bu kez içerdiği ilgi merkezi sayesinde iyi iş yapar bir kompozisyon

Görüşmek üzere. Fotoğraf çekmeye devam edin!

Katkı ve yorumlarınızı aşağıdaki kutucuklarda paylaşabilirsiniz.

Paylaşmak önemsemektir.

Yazar Hakkında

Baki Karaçay

20 yılı aşkın süre profesyonel tecrübe sahibi Mühendis ve Kamu Yönetimi Uzmanı. Halen çokuluslu AB projelerinde Koordinatörlük ve Proje Döngüsü Yönetimi (PCM) Eğitmenliği görevlerini yürütüyor. Gönüllü olarak fotoğrafçılık, kayak ve bağlama dersleri veriyor. Ödüllü fotoğrafları ve yayınlanmış yazıları var.

2 yorum

  • Çok teşekkür ediyorum hocam bilgilendirme bana yol gösteriyor manzarada kendim zorlanıyorum Microsoft çok seviyorum merakla gelecek bölümü bekliyorum selam ve sevgiler